STUKJE UIT MIJN MANUSCRIPT - SVADISTHANA CHAKRA
Mijn manuscript ‘Als ik de ware tegenkom’ is opgebouwd uit zeven hoofdstukken. In ieder hoofdstuk wordt een chakra uitgelegd aan de hand van een autobiografische vertelling en in elke vertelling kruist wijsheid (de wijze vrouw) mijn pad om mij inzichten te geven. Het is vervolgens aan mij om haar te herkennen aangezien ze in verschillende gedaantes voorbijkomt in mijn leven.
Chakra's zijn locaties van energie en bewustzijn in het lichaam.
Er bevinden zich heel veel van deze energiecentra in ons, maar de zeven belangrijkste chakra's lopen langs de wervelkolom, tussen de bekkenbodem en het topje van het hoofd, het gebied van de hersenen en het ruggenmerg.
In hoofdstuk twee neem ik je mee in de kwaliteiten en eigenschappen van svadisthana chakra, het sacrale energiecentrum. Het is goed om te weten dat er in de chakraleer verschillende opvattingen en richtingen zijn ontstaan. Grofweg zou je kunnen zeggen dat er de new age-richting is waarin veelal de archetypen van Jung verwerkt zijn en waarin men regenboogkleuren heeft gegeven aan de chakra’s. Er is ook een eeuwenoude traditie (tantra) die aanvankelijk mondeling is doorgegeven, met andere kleuren en waarin men minder ingaat op allerlei emotionele en psychologische karakteristieken.
Dit tweede energiecentrum bevindt zich in de onderbuik en onderin het heiligbeen (sacrum).
Een chakra heeft een soort trechtervorm; de wortel van het chakra bevindt zich in het botachtige gedeelte in de wervelkolom (in dit geval het heiligbeen) waarna het chakra naar voren toe wijder en ruimer wordt in het meer vlezige gedeelte van de onderbuik.
De fysieke functies van dit chakra worden geassocieerd met het o.a. het urinesysteem, de blaas en de voortplantingsorganen.
Toch kun je chakra’s niet aanraken of zien, maar daarover een andere keer meer.
De astrale functies van dit chakra betreffen vooral angst en lust vanuit een primitieve drang, het onderbewuste. Grommen als iemand aan je etensbak komt (dat doet een hond, maar heel veel mensen feitelijk ook) en anderzijds het najagen van plezier; afleiding zoeken, het bevredigen van de zintuigen en consumentisme.
In dit energiegebied huist een enorme kracht waarmee we fantastische kunst kunnen creëren en zelfs nieuw leven, maar die we ook kunnen misbruiken, denk aan incest, aanranding, MeToo, verkrachting, oorlog, slavernij, macht, overheersing e.d.
Chakrabeoefening is een prachtige manier van bewustwording. Het is geen quick-fix-methode en geeft jou dus de informatie die jij aankunt in jouw ritme.
Hieronder deel ik een stukje uit hoofdstuk twee van mijn manuscript.
In Barcelona heb ik een appartementje gehuurd waar ik kan werken (ik ben kledingontwerper en heb mijn laptop mee) en waardoor ik ook kan uitpluizen of ik hier zou willen wonen.
Roberto is een Chileense kunstschilder die in Barcelona woont. Hij is op zoek naar de perfecte vrouw en probeert haar op canvas vast te leggen.
Er is een klik tussen ons en hij heeft me de dag ervoor gevraagd of ik zin heb om bij hem te komen eten.
Ik hijs me in Roberto's jeep waarna we de stad uitrijden naar een plek die doet denken aan een verlaten fabrieksterrein.
De binnenplaats, waar vuurkorven branden en waar zitjes zijn gecreëerd met tweedehands meubels, is omringd door oude industriële pakhuizen.
Uit de ramen klinken muziek en gesprekken.
'Het is hier een allegaartje aan kunstenaars, ambachtslieden en andere creatieven, legt Roberto uit. Hij opent de deur van zijn ruimte en vervolgt:
'de één heeft zijn ruimte volledig verbouwd tot loft om in te kunnen wonen en de ander gebruikt het vooral als werkplaats.
In de hoge studio staat een eenvoudige zelfgebouwde keuken waar de afwas geduldig wacht en de kruiden en knoflook in de vensterbank zich breed uitstrekken in het binnen glurende avondlicht. De lange houten tafel met daarop schetsen en notitieboekjes, potloden en fineliners, is tegen de muurvullende kast geschoven met daarin ontelbaar veel boeken en lp’s. Roberto heeft inmiddels het vuur in de open haard aangemaakt en twee behoorlijke bellen wijn ingeschonken.
>> iets verder in het hoofdstuk
‘Wil je haar zien?'
Hij staat op, schuift het kamerscherm opzij en doet het licht aan. Daar staat ze, of liever gezegd daar ligt ze, de ware, zijn perfecte vrouw.
Ze ligt op één zij en kijkt me aan met een indringend intense blik. Haar heupen zijn rond en overvloedig en in haar bekken zijn gedetailleerde en verfijnde vertellingen geschilderd waarin ik invloeden van oorspronkelijke Chileense symboliek denk te herkennen. 'Ze heeft het bekken waarin iedere ziel zich veilig zou willen nestelen om zich na negen maanden te kunnen ontpoppen tot een smachtend wezen', zegt Roberto.
Het is veel en het is woest en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
'Ja chaos', reageert Roberto als hij mijn verwarring ziet, ‘dit is hoe ik me momenteel voel. Misschien dat ik het als een Tibetaanse zandmandala ook gewoon weer verwoest als het af is'. 'Sorry maar ...’ stamel ik ongemakkelijk 'geeft niet' zegt Roberto terwijl hij me vastpakt en in mijn oor fluistert 'Ik heb zin in je'.
Mij stevig omhelzend begeleidt hij mij naar een grote antieke spiegel boven een oud dressoir. Hij staat achter mij, zijn handen nu door mijn losse haren en in de spiegel kijken we in elkaars ogen terwijl we zacht heen en weer wiegen. Hij laat mijn jurk tot op mijn taille zakken en hij kijkt naar me alsof hij ieder stukje van mijn huid wil leren kennen. Ik probeer te zien wat hij ziet. Ik zie mijn eigen imperfectie, ik zie wat ik graag anders zou zien en ik zie wat ik het liefst altijd een beetje verberg. Toch zie ik dat niet in zijn blik, hij ziet iets anders. Zijn hoofd gaat rustig van links naar rechts alsof hij een modeltekening gaat maken en zijn handen bewegen heel langzaam over mijn bovenlichaam terwijl ik nu zijn opwinding tegen mijn billen voel. Hij trekt zijn T-shirt uit en drukt zijn romp tegen mijn rug, kruist zijn armen over mij en zachtjes wiegen we heen en weer terwijl we naar elkaar lachen in de spiegel.
'Ggggrrr’ gromt hij als hij zijn bovenlip iets laat trillen alsof hij een wild beest is dat aan gaat vallen en hij steekt een vinger in mijn mond.
Ik draai mijn hoofd weg om aan te geven dat ik geen zin heb in seksspelletjes. Ik wil echt diep intiem met deze man en ik voel dat hij dit in zich heeft.
Hij begrijpt de hint en schuift nu met beide handen mijn jurk over mijn heupen naar beneden. En terwijl hij op zijn hurken gaat zitten om mij uit mijn jurk te laten stappen, kust hij mijn billen. Heel langzaam laat hij zijn warme natte tong van mijn staartbeentje op omhoog langs mijn wervelkolom gaan, waarna hij mij achter mijn oor likt en zegt: 'Kundalini Shakti'.
'Levensgevaarlijk', denk ik.